Passed by Ghent again at
the beginning of the season (or end of the season, depending on how
you look at it) and pulled into the sumptuous halls of the Kaskiosk
where there was a book presentation of articles compiled by Hans
Theys for further AARS studies (are they aiming for a PhD?) and
ostensibly part of the floating archive series which was launched in
the Bonaparte-dock some time ago (didn't attend, was elsewhere
engaged)
Back to Skool...
Ik ben al gebuisd vooral
dat ik begonnen ben – in mijn kortzichtigheid was ik na voren
gelopen om het azart-paneel dat er hing te bestuderen, en, zijnde
curieus, met hoofd naar de zijkant geknikt, de lettervormen volgend
als een goede leerling... maar ik ben helemaal geen goede leerling in
lig meestal achterin in de klas van meisjes te dromen, en zo kwam het
dat ik aanvangs mij afvroeg wie de heer Rombouts dan wel bedoelde:
Saar... welke Saar? Ook het invul-kleur (meestal eerste letter) zette
mij op het foute been; olijfgroen dacht ick, heeft het misschien met
de wapenleveringen naar Ukraine te maken, is er misschien een Saar
aan het front, of slachtoffer van beschietingen? (hier moet ik wel
even melden dat ik helemaal aan het begin van de oorlog het portret
van een tienermeisje heb gedownload die volgens berichten de eerste
slachtoffer van de Russische invasie was... met blauw haar... soit,
mijn gedachten gingen in die richting tot ik verlicht werd: het is
een Tafel om op te schrijven, en als ik mijn hoofd wel degelijk recht
had gehouden had ik kunnen lezen dat het om AARS ging en nier SAAR,
en dat de kleur gewoon schoolbordverf was... (cultural confusion,
where I came from the blackboards in the blackboard jungle were
black, not green... so, how was I to know?) Ezel dus, kandidatuur
verkwanselt.
Ik keek schuchter rond en
zag her en der wat bekende uitnodigingen en fragmenten van vroegere
activiteiten, tentoonstellingen, acties en promoties, waaronder een
origineel van het afzweren van de architectuur van T.O.P. Gast Luc in
het Vacuüm van toen (tot nu alleen in repro gezien, en nog recent
gedacht aan ook want op zoek naar de inktpot aan de franse
Atlantikwal...) anyway ik voelde mij niet geroepen om het lijvige
boek aan te schaffen omdat het wellicht toch mijn pet te boven ging,
vooral als ik las dat er bijdragen van universitaire topfiguren als
prof. em. Fernand Vanhemelryck (rector KUB), Anny De Decker
(Kunstgeschiedenis UIA) en dergelijke (Ludo Bekkers, instigator ICC)
in zaten en veel minder prentjes dan ik had verhoopt... In
afwachting van de schrijfactie en paneelgesprek dwaalden we wat in
het bylokensite en langs Japanse eco-recyclical zen potterie-theorie
met origami tussenhouders, waarbij mij het abondoneerde bed in de
tuin en de felgekleurde papieren onder de trap mij intrigeerden, en
dan hier en daar, kijk, - voor wij het wisten stonden wij buiten op
straat langs een kant dat ik nog niet kende, en dan langs kanaal een
brug over en door straten tot per toeval aankwamen aan de
Cirque d'Hiver
en tussentijds La Haye
autobedrijf dan vele jaren stond te verloederen en u tenminst een
nieuw dak heeft gekregen – een schoon moment te bezoeken, nog ruw
en vol geschiedenis alvorens de binnenhuisarchitecten met hun
invullings--fantasiën beginnen... want het is nog niet helemaal
duidelijk wat precies ermee moet gebeuren... hopelijk niet zo 'n ramp
als de 'belevingsbibliotheek' iets verder beneden... heureusement is
het fantastische gebouw van de wintercircus mooi in het weefsel van
de stad ingebed – de nieuwe bib daarentegen heeft een leuk stuk
Gent naar de vaantjes gebracht: pronkbouw, overdadig design,
ruimteverspilling en pretentieus gedoe dat denkt deel van de
internationale avantgarde te zijn... weer een triest miskleun, en die
brug die ik wilde passeren nog steeds niet af – buurtprotest
-bridge to no-where, en zo blijft het monster van de stad
afgezonderd... spijtig overdadig misbaksel van de lokaalpolitiek...
Dus even koffie in de VDK,
minder beziens dan de Mokabon maar even lekker... en dan verder, een
ander langdurig bouwput mijdend – de Reep – en naar de
Slachthuisbrug die blijkbaar over visserijvaart / zinde samenkomst
van Schelde en Leie... (in werkelijkheid iets complexer, maar
historisch correct) en het is dat historische gebied dat we de oude
Abdij van St Baafs ontdekten... en wat een ontdekking...
the original Gent (Ganda)
plaats waar rivieren samenkomen (dus Leie en Schelde) en een vergeten hoek origineel (niet imaginaire maar oublié zo te zeggen -) afgebroken door Karel V, don't ask why...