Hot steaming compost (fermentation at will)
Altijd een aangenaam weerzien op het hoekske Sassekaai te Gent waar het Experimental Intermediahuis steeds interessante cameo appearences brengt- nu weer een refreshing refresher van Annick Nölle... een waar plezier voor oog en streling van het gemoed.
Ik had overwogen nog eens de intrigerende presentatie van verleden jaar in de Muhkase InBox onder de loep te nemen, maar had er geen energie voor gezien dat ik er een tekst had vervaardigt dat dan maar te delen en gemodificeerd was verschenen... asking myself if I should mourn the loss to text and context or just to leave it at that... vooral de noodzaak om duidelijkheid te scheppen lag wrang – het image van de cut-up intestines, that gut feeling / verknippen uit knippen, een perfect zinnebeeld welk dan doodbeschreven moest worden vond ik naast de kwestie en overbodig.
Who's the man in the street anyway?
Bij Experimental Intermedia kan deze gender-neutrale mens-in-de-straat met of zonder pet zelf kijken door de vitrine en conclusies trekken in welke richting dan ook, in volledige vrijheid en anonimiteit... maar om meer te weten te komen is het wel een voordeel om eventjes ook in de picknick-installatie voor te dringen... Ik had het bij de vorige keer al over de referentie van een ouderwetse picknick zoals portreteed door de schilder Gabriële Münter tijdens haar 'Amerika-Reise' het amerikaanse midwest aan het einde van de 19de eeuw... whereby 'potluck' or 'potlatch' did not only include the exchange of food and goodwill, but also the teasing and torture of slaves – or 'enslaved' if you will – yes north american indigenous tribes also had enslaved humans which were sometimes killed for fun at such occasions... speak of mourning out historical truths... Pick-Nick being a rather frivolous spin-off (in feite is de Barbecue met zijn brandende en verkoolde lichaamsdelen van gedode dieren eerder een directe afstammeling) – maar hier hebben wij meer een 'lawnparty' versie zonder lawn – or urbanized garden party – en uiteraard alles in papier, een soort reuze 'Scherenschnitt' mit Farbeneinlage – gekleurd papierknipkunst in plaats van “Schattenriss” or Silhouette... (de belastingscontrolleur van Madam Pompadour no less) – no, in this case we have cucumber sandwiches (minus the bread) schijfjes tomaat, aubergine, maar ook sigarettenpeukjes en pitten, verspreid over petit-carré papieren doekjes en wat deze correspondent direct in het ook viel: een wonderbaarlijke papieren flessenmand met bieren uit diverse windhoeken achtergelaten door verschillende voorgangers in dit eeuwig draaiend carrousel van de creativiteit.
Het is weer de 'Auftakt” voor een 'Vacance Annuelle / Jaarlijks Verlof'
(zie ook eerdere artikels over deze reeks...) met als subtext-chapter 'Stories from beyond right and wrong: free floating love' – something I still have to get my head around, since I was not yet finished with the intertpretation of the 'mourning' concept used in the aforementioned piece – I had though come across a smaal book that helped me immensely to appreciate this divergent notion – Max Porter's “Grief is the thing with feathers” om maar te zeggen dat er verschillende wijzen zijn om met verdriet, verdruss en verveling om te gaan... (dit laatste was nog een discussiepunt met een ander kunstenaar, intussen “bien regreté”...
(of fortement regreté)
Het is in elk geval alweer een verfrissende en inspirerende installatie daar op de kaai, en zijn de gedachten weer vluchtig en efemeer vertegenwoordigt door een opstoot van rook, een wolkje als het ware dat even verschijnt en weer vervliegt – ook al kort en luchtig, altijd een memorabele interventie van de bevlogene bezieler van de school of empathy... wij verwachten met opgewonden ontspanning de volgend aflevering!
Geen opmerkingen:
Een reactie posten